Pokud jste se rozhodli, že tvorba webových stránek, především pak  tvorba e-shopu je na pořadu dne, soustřeďte se před samotným vytvářením na nastavení realistických marketingových cílů. Je třeba počítat s investicí nejen do vzhledu a technických náležitostí, ale také s online marketingovými kampaněmi. V případě, že chcete si chcete e-shop vytvořit sami, tak s klesajícími náklady stoupá vaše zodpovědnost za provoz a kvalitní strukturu e shopu. E-shop je třeba neustále vylepšovat a přizpůsobovat potřebám cílové skupiny, přemýšlet, jak napsat optimalizovaný popisek kategorie internetového obchodu, vědět, jak na kanonizaci v redakčním systému, nebát se průzkumů i případným změnám částí webu, které fungují jinak, než jste očekávali, a hlavně provést důkladnou kontrolu před spuštěním e-shopu.  Jakmile se váš e-shop rozjede, neznamená to konec práce. Nevyzvednuté zboží, zboží zatoulané na cestě z bodu A do bodu B, reklamace… To vše znamená čas a peníze. Samotné založení e- shopu je ve finále jen nepatrnou vstupní investicí, otevírající cestu jak k zisku, tak k mnoha zkušenostem a výzvám. Jak vytvořit e-shop, který vám zajistí pravidelný přísun zákazníků? A jak o zákazníky pečovat prostřednictvím příjemné a intuitivní struktury e-shopu?

Tvorba e-shopu: sám sobě mentorem

Tvorba e-shopu je cestou, která může prověřit to, jak moc věříte svému podnikání. Mít vizi a strategii je nezbytné. K tomu je třeba velké flexibility a schopnosti své plány a cíle přehodnocovat, měnit či rušit. Neočekávejte proto zaručený úspěch hned po otevření e-shopu a jeho propojení s vašimi sociálními sítěmi. Nezaspěte v představách o ideálním stavu, které jste si stanovili před rokem. Ptejte se sami sebe, jak se můžete posunout dál nebo spíše blíž. Blíž ke spokojeným zákazníkům, blíž k úspěšnosti e-shopu, blíž ke zdravé dynamice podnikání a money flow. Dát prostor otázkám a pochybnostem, sledovat konkurenční e-shopy a vnímat, jak na vás samotné působí jejich struktura, mohou být dobrou cestou ke komplexnímu webu, na kterém je radost pobýt i nakupovat.

Na co si dát při tvorbě e-shopu pozor? 

Paní Nováková se začala zajímat o racionální výživu. Chce něco málo shodit a tak se rozhodla pro velký nákup zdravých potravin a suplementů, který vnímá jako první krok ke zdravějšímu tělu. Zadá do vyhledávače pár klíčových slov a najde si e-shop se zdravými potravinami. Co všechno může paní Novákové znepříjemnit její zprvu entusiasmem nabytý nákup a čemu byste se měli vyhnout?

  • funkce nad formou: Vizuální stránka a komunikace e-shopu je tak zoufale běžná a neoriginální, že v ní vzbudí pocit nedůvěryhodnosti. Hledala obchod, ze kterého bude přímo vyzařovat zpráva Ano, jdi do toho, být bio je super a my věříme, že ti pak bude skvěle! Místo toho dostala suše zpracované kolonky s šesti druhy čočky.
    • nefunkční filtr a složitost: paní Nováková hledá ten nejlepší olej na restování zeleniny. Zadá pár klíčových slov do kolonky hledej přímo na e-shopu (olej smažení zdravé slunečnice apod.) a ejhle, stránka nebyla nalezena. Možná je to tím, že produkt jednoduše nenabízíte. Je třeba se však vyhnout tomu, kdy chybí propojení co nejvíce klíčových slov s co nejvíce relevantními možnostmi vyhledávání v rámci vašeho e-shopu. Kontrolujte proto dohledatelnost produktů na vašem eshopu. Zákazník pak nakoupí možná víc, než sám čekal – zvlášť, když k produktu přidáte odkazy na podobné zboží.
    • neaktuální informace: Otevírací doba nesedí, chybí email pro případné dotazy a link, na který paní Nováková klikla, aby si vás našla na facebooku, jí poskytl pouze náhled na poloprázdnou stránku s pár odkazy z roku 2019. Živost vašeho e-shopu by měl být propojena s živostí a aktuálními informacemi na sociálních sítích.
    • neaktuální nabídka: Jsou Velikonoce a tak by si paní Nováková myslela, že najde nějakou akci s důvtipným názvem zajíčkova koleda, kdy při nákupu nad 500,– dostane ochutnávku bio čokolády z fair trade zemědělství. Nebo slevu 10% při zadání kódu beránek. Kde nic tu nic a tak má naše zákaznice pocit, že ji nechcete potěšit nebo si ji vůbec získat. 
    • fotografie a informace u produktů: Z vašeho bio e-shopu by měla vyzařovat informace o výhodách bio zemědělství. Z rozpixelovaného obrázku čočky v plastovém obalu, pod nímž není uvedeno víc, než čočka zelená 250g, dostane paní Nováková spíš pocit, jako by nakupovala v jakémkoliv jiném obchodě. Pracujte na kolonce o produktu a přesvědčte zákazníky o tom, proč koupit zrovna tuhle čočku. Pokud nemáte kvalitní fotky nabízených produktů, oslovte fotografa. Vidět produkt v lepším světle si může paní Novákovou získat a když u pěkné fotky najde i text, pojednávající o výjimečnosti a nutričních výhodách zrovna této bio čočky, bude mít radost nejen z nákupu, ale i z rozhodnutí jíst zdravě.
  • přesah: V samoobsluze paní Nováková většinou sáhla po chlebu Šumava, protože věděla, že je dobrý. K tomu zhruba tušila, kde sídlí výrobce nebo jaké další druhy pečiva dodává. A tu náhle na e-shopu vidí produkty, jejichž názvy má sama problém vyslovit a ráda by se dozvěděla něco víc, než způsob úpravy. Proč je tento druh quinoi prospěšný pro tělo se může dočíst v již zmíněné kolonce o produktu. Proč jste si však vybrali právě tohoto dodavatele, jaké máte  s vašimi dodavateli společné hodnoty a jakou informaci tak předáváte zákazníkům? Zkuste blog a pište pravidelně o novinkách na vašem e-shopu, o plánovaných akcích nebo produktu, který zákazníci nevědomky ingnorují, ale vy chcete ukázat, jak skvělý, byť podceňovaný je. Paní Nováková tak vloží do košíku dva druhy pro ni exotické quinoi  – teď už ví nejen to, že je bez lepku, ale také že ji kupujete od malých zemědělců z Jižní Ameriky. 

 

Paní Novákovou může ve finále od nákupu odradit mnohem více faktorů. Zvažte proto zapojení odborníků z oblasti tvorby webových stránek a e-shopů, online marketingu, copywritingu, web designu a dalších. Vaše kvalitní zboží si zajistí kvalitní e-shop a vaše úsilí bude jistě časem vyváženo úspěchy.